Kielecki Teatr Tańca

Święto Wiosny /Le Sacre Du Printemps/

muzyka: Igor Strawiński
choreografia: Angelin Preljocaj
asystentka choreografa: Claudia de Smet
scenografia: Thierry Leproust
kostiumy: Eric Bergère
światło: Marion Hewlett
choreolog: Dany Lévêque
występują tancerze Kieleckiego Teatru Tańca w składzie:
wybrane: Aleksandra Zatorska
gromada: Alicja Horwath-Maksymow,Barbara Karol, Anna Kmiecik, Monika Kuc-Piechota
Sara Sobieraj, Jerzy Kaźmierczak, Dawid Kwarciany, Bartłomiej Łącki, Jan Madej
Dawid Matlak, Grzegorz Pańtak
czas trwania: 40 minut

Premiera „Święta wiosny” w choreografii Angelina Preljocaja odbyła się w 2001 r. w Staatsballett Berlin. W premierze udział wzięli tancerze Ballet Preljocaj i Staatsballett Berlin. Preljocaj rozgrywa akcję spektaklu w minimalistycznej scenografii. W przestrzeni, w której dokonana zostanie ofiara, znajdują się sześciany imitujące trawiasty grunt. Ta oszczędna, surowa sceneria uwydatnia pierwotną, silną relację pomiędzy naturą a człowiekiem. Staje się nie tyle tłem, co współuczestnikiem barbarzyńskiego obrzędu. Z kolei choreografia Preljocaja uwydatnia rozdźwięk pomiędzy tym konstytutywnym, pierwotnym związkiem człowieka z naturą, a kruchą, złudną relacją z drugim człowiekiem. Dramatyzm rozgrywających się wydarzeń spotęgowany jest realistycznym ukazaniem relacji i agresji.

Mężczyźni obserwują zmysłowo poruszające się kobiety. Narasta energia witalnej seksualności. Soczystość i gwałtowność ruchów potęguje współodczuwanie tworzących się par. W rytmicznym pędzie Gromada wpada w trans, podczas którego przenika przez nią myśl naznaczenia ofiary. Staje się to niepostrzeżenie. Gromada otacza Wybraną ze wszystkich stron. Ona rozpaczliwie próbuje uciec z rytualnego kręgu, szarpie się, dziko i gwałtownie broni swego istnienia. Jest świadoma nieuchronności własnego, okrutnego losu, mimo to pierwotne instynkty każą jej zawzięcie walczyć. Grupa pozostaje nieugięta. Zdziera z Wybranej ubranie, by dokonać rytualnego gwałtu. Upokarzana ofiara zapamiętale broni się nadal, jednak finał obrzędu zbliża się nieuchronnie.

Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Wykonanie odbywa się za zgodą wydawnictwa Boosey & Hawkes

www.ktt.pl

<<< powrót

2013 / 8 listopada, godz. 18.00 Sala Widowiskowa ACK UMCS Chatka Żaka

Iwona Olszowska z udziałem tancerzy EST / Hurtowni Ruchu i Pracowni Fizycznej
– wykład performatywny

"Upadek po Newtonie"
– projekcja filmu

Steve Paxton i Walter Verdin – projekcja filmu
Iwona Olszowska, Jacek Owczarek, SzaZa
– akcja performatywna
Klaus Obermaier & Ars Electronica Futurelab
– spektakl
David Zambrano i Pracownia Fizyczna
– spektakl
Kielecki Teatr Tańca
– spektakl
Kathryn Schetlick & Zena Bibler & Movement Party
– akcja performatywna



Cie Linga
– spektakl

Anna Haracz
– akcja performatywna
Jean-Claude Gallotta
– spektakl
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
- spektakl

Witold Jurewicz i goście
– akcja performatywna

AEROWAVES PRIORITY COMPANIES – spektakle
Alessandro Sciarroni
Alexander Andriyashkin

Public in Private and Clément Layes
Justyna Jasłowska, Robert Curgenven, Ludomir Franczak
– akcja performatywna
Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. L. Solskiego w Krakowie
– spektakl
Marta Ziółek
- spektakl
Aleksandra Borys
– spektakl
Lubelski Teatr Tańca Lubelskie Centrum Kultury w Lublinie Akademickie Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka Muzeum Sztuki Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Lublin Miasto Inspiracji Instytut Muzyki i Tańca Ambasada Królestwa Niderlandów Austriackie Forum Kultury Instytut Farncuski w Polsce TVP Lublin Radio Lublin Kurier Lubelski Teatralia Taniec Polska [pl] Lubelski Informator Kulturalny ZOOM