Wariacje Goldbergowskie, 1993

muzyka: J.S. Bach, Aria & wariacje 1–15, 16–30
w wykonaniu Glenna Goulda nagrania z 1982 i 1955),kolorowy, DVD, 53’ 23’’ 
improwizacja tańca: Steve Paxton; reżyseria: Walter Verdin we współpracy ze/ in collaboration with  Steve’em Paxtonem;
zdjęcia: Serge Everdepoel,
dźwięk: Bart Vanvoorden, Anne Van Aerschot; 
produkcja: Kaaitheater;
koprodukcja: The Kitchen (Nowy Jork), Audiovisuele Dienst KULeuven, Hebbeltheater (Berlin), Felix Meritis (Amsterdam),

Nederlands Instituut voor de Dans (Amsterdam) we współpracy z: Antwerpen 93 Cultural Capital of Europe, The Dance Program at The National Endowment for the Arts;

nagrano w Sali koncertowej Felix Meritis (Amsterdam, Kwiecień 1992)

Steve Paxton rozpoczął pracę nad Wariacjami Goldbergowskimi Jana Sebastiana Bacha w 1986 roku. Jako tancerz słuchał muzyki ciałem. Glenn Gould (bo to jego wykonań słuchał Paxton) nagrał Wariacje dwukrotnie, w 1955 i 1982 roku. Jak zauważa Paxton, wiele zmieniło się w ciągu tych dwudziestu siedmiu lat: Gould przestał koncertować, skupiając się na nagraniach studyjnych, a technologia realizacji i montażu dźwięku zmieniła się przez te lata ogromnie, stając się bardziej precyzyjną. Bach niezwykle chętnie improwizował, przedkładając tę umiejętność w toku nauczania nad wszystkie inne. Jego muzyka, choć znana nam tylko z partytur, pozwala na szerokie spektrum interpretacyjne.

Film nagrano w owalnej sali koncertowej Felix Meritis w Amsterdamie z szesnastu ujęć. Walter Verdin, reżyser filmu, badał strukturę muzyki przy użyciu medium filmowego, podążając za repetycjami, inwersjami, wartościami rytmicznymi tematu. Wykorzystanie szerokiego spektrum możliwości montażowych pozwoliło osiągnąć spójność dźwięku i ruchu. Film wnikliwie analizuje strukturę muzyki i „logikę” improwizacji, wydarzającej się w przestrzeni pomiędzy partyturą Bacha a interpretacją Goulda, wraz z jego charakterystycznymi, cichymi wokalizami, które, jak pisał Paxton, są odpowiedzią jego umysłu odrywającego palce od klawiszy.



<<< powrót

2013 / 6 listopada, godz. 20.30 Sala Kinowa CK

Iwona Olszowska z udziałem tancerzy EST / Hurtowni Ruchu i Pracowni Fizycznej
– wykład performatywny

"Upadek po Newtonie"
– projekcja filmu

Steve Paxton i Walter Verdin – projekcja filmu
Iwona Olszowska, Jacek Owczarek, SzaZa
– akcja performatywna
Klaus Obermaier & Ars Electronica Futurelab
– spektakl
David Zambrano i Pracownia Fizyczna
– spektakl
Kielecki Teatr Tańca
– spektakl
Kathryn Schetlick & Zena Bibler & Movement Party
– akcja performatywna



Cie Linga
– spektakl

Anna Haracz
– akcja performatywna
Jean-Claude Gallotta
– spektakl
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
- spektakl

Witold Jurewicz i goście
– akcja performatywna

AEROWAVES PRIORITY COMPANIES – spektakle
Alessandro Sciarroni
Alexander Andriyashkin

Public in Private and Clément Layes
Justyna Jasłowska, Robert Curgenven, Ludomir Franczak
– akcja performatywna
Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu PWST im. L. Solskiego w Krakowie
– spektakl
Marta Ziółek
- spektakl
Aleksandra Borys
– spektakl
Lubelski Teatr Tańca Lubelskie Centrum Kultury w Lublinie Akademickie Centrum Kultury UMCS Chatka Żaka Muzeum Sztuki Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Lublin Miasto Inspiracji Instytut Muzyki i Tańca Ambasada Królestwa Niderlandów Austriackie Forum Kultury Instytut Farncuski w Polsce TVP Lublin Radio Lublin Kurier Lubelski Teatralia Taniec Polska [pl] Lubelski Informator Kulturalny ZOOM