IDEA FESTIWALU

16. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie powracają do korzeni, pytając o dzisiejsze znaczenie słowa SPOTKANIE – od początku obecnego w nazwie festiwalu.


SPOTKANIE artystów tańca – to nie tylko „porozumienie osobowości”, wzajemna nauka i inspiracja, wspólna praca na rzecz nowej jakości artystycznej. Spotkanie może być pełną uznania dla mistrza kontynuacją jego drogi, jak i jej zakwestionowaniem. Twórczym dialogiem albo zażartym sporem. Chęcią nawiązania porozumienia, albo nieodpartą potrzebą zaznaczenia własnej odrębności. Jednak za każdym razem jest to intensywny proces, prowadzący do oryginalnych i interesujących rozwiązań artystycznych. Zarówno w dialogu, jak i w sporze, spotkanie twórców zmierza do osobnej wizji sztuki, we własny, niepowtarzalny sposób odnoszącej się do oczekiwań odbiorców, do zastanej estetyki i systemu wartości. >>>


program

6 listopada
18:00  Teatr Stary
„Bitwa o kulturę. Dlaczego taniec?” - DEBATA
20:00 ACK UMCS „Chatka Żaka”
cie. toula limnaios / Niemcy
"każdego dnia"
22.00 Warsztaty Kultury – Klub Festiwalowy
Spotkanie z artystami:
Toula Limnaos, Ralf Ollertz  / Niemcy
- prowadzenie: Anna Królica

7 listopada
18:00  Warsztaty Kultury
Vera Mantero / Portugalia
"Olympia"
"Bieg ciszy" wersja Very Mantero - FILM
"Co można powiedzieć o Piotrze"
20:00 ACK UMCS „Chatka Żaka”
Yasmeen Godder / Izrael
"Nadchodzi koniec burzy"
22.00 Warsztaty Kultury – Klub Festiwalowy
Spotkanie z artystami:
Yasmeen Godder / Izrael, Vera Mantero / Portugalia
- prowadzenie: Anna Królica

8 listopada
18:00  Teatr Stary


King/Knittel/Łopacki - USA/Polska - KONCERT
LublinMix "lecture on nothing with....."

20.00  ACK UMCS „Chatka Żaka”
choreografie  Merce'a Cunninghama / USA
"Lublin Event"
22.00 Warsztaty Kultury – Klub Festiwalowy
Spotkanie z artystami:
tancerze Merce'a Cunninghama   / USA
- prowadzenie:  Bonnie Brooks

9 listopada

18:00 Teatr Stary

Maguy Marin / Francja - FILM
"May B"

20:00 Warsztaty Kultury

Wejna / Francja
"Tymczasowo"
22.00 Warsztaty Kultury – Klub Festiwalowy
Spotkanie z artystką:
Sylvie Pabiot / Francja
- prowadzenie: Anna Królica

10 listopada

18:00 Teatr Stary

Yves Netzhammer / Szwajcaria - FILM
"Dialogiczna abrazja"
"Adresy miejsc niemożliwych "
20:00 Warsztaty Kultury
annahuber.compagnie. / Szwajcaria
"Porządki w wodospadzie"
22.00 Warsztaty Kultury – Klub Festiwalowy
Spotkanie z artystami:
Anna Huber, Yves Netzhammer / Szwajcaria
- prowadzenie: Anna Królica

11 listopada
18:00 Warsztaty Kultury "Polskie dialogi"

Teatr Kolegtyw i DanceOFFnia / Polska - Białystok
"Plac zabaw"

Anna Haracz – Kino Variatino / Polska - Gdańsk
"The Blue Rosonanse"

Krakowski Teatr Tańca / Polska - Kraków
"Kwadryga na trzech"

Lubelski Teatr Tańca / Polska - Lublin
"Fatal Error"

Magdalena Ptasznik / Polska - Warszawa
"surface. territory"

Pracownia Fizyczna / Polska - Łódź
"Re:akcja"
22.00 Warsztaty Kultury - Hala
gtwpl / Polska - Lublin
"..."  - AKCJA PERFORMATYWNA
22.30 Warsztaty Kultury – Klub Festiwalowy
Spotkanie z artystami:
Karolina Garbacik, Anna Haracz, Eryk Makohon, Ryszard Kalinowski, Magdalena Ptasznik, Jacek Owczarek
- prowadzenie: Anna Królica

Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników tańca na warsztaty w dniach 9 - 11 listopada 2012

Zajęcia będą odbywać się w trzech grupach na różnych poziomach zaawansowania.

Tancerzy ŚREDNIOZAAWANSOWANYCH zapraszamy do zapisywania się do grup A i B.
Zajęcia tych grup (11 lekcji, każda 90 min) będą odbywały się w dniach 9-11 listopada 2012 (piątek - niedziela)

Tancerzy POCZĄTKUJĄCYCH zapraszamy do zapisywania się do grupy C
Zajęcia grupy Początkującej (6 lekcji , każda 90 min) będą odbywały się w dniach 10 - 11 listopada 2012 (sobota-niedziela)


Podział zajęć poszczególnych grup:

Grupa Średnioozaawansowana A, B :
- 9 listopada (piątek)- 3 lekcje w godzinach 10.00 - 15.00
1 lekcja - 10.00-11.30
2 lekcja - 11.45 - 13.15
3 lekcja - 13.30 -15.00
- 10 i 11 listopada (sobota, niedziela) - 4 lekcje w godzinach 10.00 - 16.45
1 lekcja - 10.00-11.30,
2 lekcja - 11.45 - 13.15,
3 lekcja - 13.30 -15.00,
4 lekcja - 15.15 - 16.45

Grupa Początkująca C:
- 10 i 11 listopada (sobota, niedziela) - 3 lekcje w godzinach 10.00 - 15.00
1 lekcja - 10.00-11.30
2 lekcja - 11.45 - 13.15
3 lekcja - 13.30 -15.00



Koszty udziału
w Warsztatach XVI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca:

dla grup ŚREDNIOZAAWANSOWANYCH
- do dnia 6 listopada 2012 – 280 zł
Uwaga!- od 7 listopada 2012 koszt warsztatów grupy A i B - 330 zł

dla grupy POCZĄTKUJĄCEJ
- do dnia 6 listopada 2012 – 150 zł
Uwaga!- od 7 listopada 2012 koszt warsztatów grupy C - 200 zł

Wpłaty prosimy kierować na numer konta
Bank PKO S.A. 61 1240 1503 1111 0010 0136 6780
z dopiskiem "Warsztaty – 16 Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca"

Uwagi!!!
1. Liczba miejsc w grupach warsztatowych jest ograniczona.
2. Decyduje kolejność zgłoszeń potwierdzonych wpłatą (prosimy o zachowanie dowodu wpłaty)
3. Wpłat prosimy dokonywać dopiero po potwierdzeniu informacji od organizatorów o wolnych miejscach w grupie
4. Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz dowód wpłaty należy przesłać na adres:
warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
5. Na zgłoszenia potwierdzone wpłatą czekamy do dnia 7 listopada 2012.
Po tym terminie rezerwacje miejsc w grupie nie potwierdzone wpłatą lub informacją o
opłacie na miejscu będą zwalniane.
6. Karnety spektaklowe dla Uczestników Warsztatów są do wykupienia w cenie 70 zł
(Karnety Warsztatowe możliwe do nabycia po okazaniu dowodu wpłaty za Warsztaty)
7. Organizatorzy mogą pośredniczyć w rezerwacji noclegów w cenie ok.40-60  w przypadku przysłania potwierdzonego wpłatą zgłoszenia  maksymalnie do dnia 5 listopada 2012
(liczba miejsc noclegowych jest ograniczona)


Kryteria podziału na grupy:
Do grupy średniozaawansowanej A zapraszamy osoby spełniające każdy z następujących warunków:
-    systematyczny, aktywny udział w spektaklach teatrów tańca / projektach o zasięgu krajowym jak i międzynarodowym,
-    bardzo dobra znajomość nomenklatury tańca współczesnego,
-    wysoka świadomość własnego ciała,
-    stały udział w zajęciach z techniki tańca współczesnego w macierzystych zespołach od minimum 5 lat,
-  regularne uczestnictwo w warsztatach technik tańca współczesnego w kraju i zagranicą od minimum 5 lat

Do grupy średniozaawansowanej B zapraszamy osoby odznaczające się:
-    podstawową świadomością własnego ciała,
-    podstawową znajomością nomenklatury tańca współczesnego,
-    udziałem w zajęciach z techniki tańca współczesnego,
-    wcześniejszym uczestnictwem w warsztatach z tańca współczesnego,
- udziałem w miniaturach i etiudach z wykorzystaniem technik tańca współczesnego o zasięgu regionalnym

Do grupy C – początkującej zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane poznaniem tańca współczesnego, chcące poznać możliwości własnego ciała oraz rozwinąć swój potencjał twórczy i zajrzeć do świata teatru tańca.

Uwaga! Organizatorzy zastrzegają sobie prawo przekierowania Uczestnika do innej grupy.


POBIERZ KARTE ZGŁOSZEŃ >>>



NAUZYCIELE:

Brandon Collwes / USA
Podstaw tańca uczył się w Pittsburgh CLO, Pittsburgh Ballet Theater oraz Creative and Arts High School w Pittsburgu. Uczęszczał do The Juilliard School oraz SUNY Purchase. Był stypendystą Martha Graham Center for Contemporary Dance, Dance Theatre of Harlem oraz dwukrotnie przy American Dance Festival. W październiku 2003 został członkiem CDF Repertory Understudy Group, a w styczniu 2006 dołączył do zespołu Merce Cunningham Dance Company, gdzie był tancerzem aż do zakończenia istnienia grupy w grudniu 2011. Współpracował z Michaelem Clarkiem, brał udział w „Doubletoss”, spektaklu Cunningham wystawionego na nowo przez Roberta Swinstona w the Baryshnikov Arts Center. W ostatnim czasie brał gościnny udział w spektaklach ze the Stephen Petronio Dance Company przy ADF oraz grupy Iana Spencera Bella w Jacob’s Pillow. Obecnie, wraz z artystami Joshuą Tucsonem i Jenniffer Rose, przygotowuje multimedialną instalację łączącą sztukę i taniec zatytułowaną „Winded Roof”.

OPIS ZAJĘĆ
Technika Cunningham™ to rygorystyczny trening dla tancerzy opracowany przez Merce Cunninghama dla członków jego zespołu, kładący nacisk na rytmiczną precyzję, czystość formy, koordynację pracy torsu i nóg, rozwój wirtuozerii. Uczestnicy skupią się na ćwiczeniach na kręgosłup w staniu, artykulacji nóg, przenoszeniu ciężaru ciała we frazach ruchowych, obrotach i skokach. Część master class poświęcona będzie fragmentom pochodzącym z repertuaru Cunninghama będzie zawierała różne frazy ze spektakli Merce Cunninghama, które zostaną pokazane podczas spektaklu „Lublin Event” przez byłych tancerzy Merce Cunningham Dance Company. Doświadczenie w pracy Techniką Cunningham™ nie jest wymagane, jednakże wcześniejsze doświadczenie w treningu tanecznym oraz ogólna wytrzymałość są niezbędne.

Emma Desjardins / USA

Swoją edukację taneczną rozpoczęła w Providence w stanie Rhode Island. W 1999 przeniosła się do Nowego Jorku i uczęszczała do Barnard College, gdzie uczyła się i brała udział w spektaklach wydziału tańca. Po ukończeniu studiów z wyróżnieniem w 2003 rozpoczęła naukę w Merce Cunningham Studio. W 2004 została członkiem CDF Repertory Understudy Group, należała do zespołu Merce Cunningham Dance Company od stycznia 2006 do grudnia 2011. Od 2009 Emma naucza techniki Cunningham.



OPIS ZAJĘĆ
Technika Cunningham™ to rygorystyczny trening dla tancerzy opracowany przez Merce Cunninghama dla członków jego zespołu, kładący nacisk na rytmiczną precyzję, czystość formy, koordynację pracy torsu i nóg, rozwój wirtuozerii. Uczestnicy skupią się na ćwiczeniach na kręgosłup w staniu, artykulacji nóg, przenoszeniu ciężaru ciała we frazach ruchowych, obrotach i skokach. Część master class poświęcona będzie fragmentom pochodzącym z repertuaru Cunninghama będzie zawierała różne frazy ze spektakli Merce Cunninghama, które zostaną pokazane podczas spektaklu „Lublin Event” przez byłych tancerzy Merce Cunningham Dance Company. Doświadczenie w pracy Techniką Cunningham™ nie jest wymagane, jednakże wcześniejsze doświadczenie w treningu tanecznym oraz ogólna wytrzymałość są niezbędne.


John Hinrichs
/ USA

Dorastał w Rochester w stanie Illinois. Uzyskał tytuł licencjata na wydziale matematyki Uniwersytetu Illinois w Urbana-Champaign, gdzie uczył się także tańca. Dołączył do Merce Cunningham Dance Company w 2009 i uczestniczył w pożegnalnym Lgacy Tour. Jako tancerz brał udział także w the Cunningham Repertory Understudy Group, spektaklach Kazuko Hirabayashi Dance Theatre oraz Randy James Dance Works.

OPIS ZAJĘĆ
Technika Cunningham™ to rygorystyczny trening dla tancerzy opracowany przez Merce Cunninghama dla członków jego zespołu, kładący nacisk na rytmiczną precyzję, czystość formy, koordynację pracy torsu i nóg, rozwój wirtuozerii. Uczestnicy skupią się na ćwiczeniach na kręgosłup w staniu, artykulacji nóg, przenoszeniu ciężaru ciała we frazach ruchowych, obrotach i skokach. Część master class poświęcona będzie fragmentom pochodzącym z repertuaru Cunninghama będzie zawierała różne frazy ze spektakli Merce Cunninghama, które zostaną pokazane podczas spektaklu „Lublin Event” przez byłych tancerzy Merce Cunningham Dance Company. Doświadczenie w pracy Techniką Cunningham™ nie jest wymagane, jednakże wcześniejsze doświadczenie w treningu tanecznym oraz ogólna wytrzymałość są niezbędne.


Anton Ovchinnikov
/ Ukraina

Urodził się w 1971 w Kijowie. Po ukończeniu szkoły średniej w 1988 roku, w latach 1989- 1991 służył w Armii ZSRR (Służby Graniczne). W latach 1991-93 trzykrotnie uzyskał tytuł mistrza Ukrainy w tańcu towarzyskim. W latach 1994-1999 pracował w zawodowym zespole tanecznym „Hollywood Ballet” w Kijowie. Studiował taniec jazzowy u Anny Braslavskiej w Moskwie oraz taniec współczesny u Miguela Gutierreza z USA podczas Warsztatów TSEH Międzynarodowego Festiwalu 1995 w Moskwie. Od tego czasu co roku brał udział w wielu największych edukacyjnych projektach tanecznych w Rosji, na Ukrainie i w Europie Zachodniej. W 2003 ukończył kijowski Państwowy Uniwersytet Kultury i Sztuk z dyplomem z reżyserii. W 2005 założył grupę tańca O!Range jazz-ballet, która w 2008 zmieniła swoją nazwę na Black O! Range Dance Theatre. Grupa bierze udział w najważniejszych festiwalach tańca na Ukrainie i Białorusi. W 2009 uzyskał tytuł licencjata w tańcu współczesnym kijowskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuk.
Tancerz, nauczyciel, choreograf, reżyser, fotograf. Żyje pełnią życia.

OPIS ZAJĘĆ
Zajęcia rozpoczynają się od ćwiczeń, które pozwolą na zrozumienie związku pomiędzy oddechem a ruchem. Początkowe ćwiczenia mają na celu rozgrzanie głównych stawów i mięśni w synchronizacji z oddechem. Stopniowo podnosząc poziom trudności ćwiczeń, uczestnicy wraz z prowadzącym będą się starali wykazać, że oddech może kontrolować ruch, sprawiając, by był lekki i zwiewny lub ostry i pełen energii. Ćwiczenia na podłodze pozwolą lepiej odczuć wagę ciała jako całości, oraz jego poszczególnych części. Proste, lecz ważne dla zrozumienia techniki ćwiczeń skierują szczególną uwagę na budowanie naturalnych więzi w ciele tkwiących w strukturze gości i kręgosłupa. Następnie ruch w kontakcie z podłogą zostanie utrudniony. W pionie zaś ważne będzie utrzymanie środka ciężkości oraz znajdowanie równowagi pomiędzy napięciem a rozluźnieniem dla poszczególnych punktów ciała. Istotną częścią zajęć będzie końcowe połączenie, w którym zadania skoncentrowane będą na podstawowej zasadzie punktów prowadzących, oraz świadomości środków ruchu, która pozwala poruszać się szybko i w sposób nieprzewidywalny dla widza.

Ogólnymi efektami zajęć powinno być podniesienie świadomości zasad o fundamentalnym znaczeniu dla tańca współczesnego:
- przestrzeń ma równą pojemność w każdym kierunku, w którym możemy się poruszać, niezależnie od punktu, w którym znajduje się odbiorca (widz);
- łagodny i bezpieczny kontakt z podłogą wynika z umiejętności odprężenia mięśni;
- umiejętność uzyskania maksymalnego wykorzystania energii wynika z poprawnego ustawienia kręgosłupa oraz wykorzystania naturalnych anatomicznych zasad ruchu

Marie Papon / Francja
Studiowała w the National Superior Conservatory of Music and Dance (Narodowe Wyższe Konserwatorium Muzyki i Tańca) w Lyonie oraz National Center of Choreography of Rillieux-la-pape (Narodowe Centrum Choreografii) przy Cie Maguy Marin. Jako wykonawca bierze udział w rozlicznych projektach scenicznych zespołów tańca, spektaklach ulicznych, dla młodych widzów oraz warsztatach. Współpracowała z twórcami i grupami takimi jak: Toufik Oi, Cie Scolopendre, Cie du Nouveau Jour, Cie Wejna oraz Pierre Tallaron, Ephia Gburek, Alexandre Del Perugia. Współpracowała również z Maguy Marin Cie, podczas tournee „May B”. W międzyczasie stworzyła Association Mâ, w którym prowadzi własne projekty badawcze i tworzy spektakle. Jest także współzałożycielką „LIEUES", wspólnej przestrzeni dla prac artystycznych w Lyonie.

OPIS ZAJĘĆ
Warsztat nastawiony jest na wydobycie ruchu najbliższego wyobraźni i dotarcie do nieograniczonej przestrzeni, poczynając od prostych anatomicznych konceptów. Poprzez ćwiczenia oparte na ciele, oddechu, świadomości oraz gry w przestrzeni podczas warsztatów uczestnicy będą badać rytmiczne i przestrzenne obszary gestów.

Sara Wilhelmsson Izrael/Szwecja
Urodzona w 1982 w Szwecji. W latach 2000-2004 studiowała taniec w Akademii Tańca w Rotterdamie w Holandii. Pracowała jako stażystka w Danceworks Rotterdam, gdzie występowała w spektaklach m.in. Tona Simonsa, Philippa Adamsa i Bruno Listopada. W 2006 przeniosła się do Izraela i rozpoczęła pracę w Kibbutz Contemporary Dance Company, w latach 2006-2009 występując w spektaklach Ramiergo Be'era. Współpracę z Yasmeen Godder rozpoczęła w 2009 biorąc udział w spektaklu „Singular Sensation”, a w spektaklu „Storm End Come” wystąpiła jako wykonawca, a także jako jeden ze współtwórców


OPIS ZAJĘĆ
Pierwsza część warsztatów będzie składać się ze współczesnych technik, które obejmują elementy  techniki Klein'a, relaksacji i jogi, w trakcie której odkryjemy różne możliwości pracy naszego ciała: mięśni i / lub szkieletu, oraz sprawdzimy jakie efekty mają na nasze ciało i nasz ruch. Zajęcia będą zaczynać się od dość spokojnej rozgrzewki na podłodze i rozwijać w bardziej wybuchowy i energetyczny sposób poruszając całą przestrzeń.

Drugim etapem warsztatów będzie wprowadzenie uczestników do repertuaru Yasmeen Godder, i danie im możliwości poznania zarówno fizycznych jak i emocjonalnych stanów, które są podstawą w pracy Godder. Niniejszym uczestnicy mogą poczuć smak tego świata, który tworzony jest przez Yasmeen we współpracy z jej tancerzami. Zajęcia poprowadzone zostaną również w zabawny sposób, po to aby poprowadzić uczestników przez różne zadania w improwizacji i kompozycji.






Konferencja

Międzynarodowa Konferencja >>>
„Tożsamość-autonomia-dyskurs krytyczny. Taniec w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku”, 
8 - 9 listopada,  Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN, ul. Grodzka 21


 

Warsztaty

Warsztaty master class z Yasmeen Godder i Itzik Giuli >>>
5 - 8 listopada
Mobilna Akademia Krytyki Tańca >>>
6 -11 listopada
Warsztaty tańca współczesnego >>>,
9 - 11 listopada


 

Wystawa

Wystawa fotografii Anny Finke “Merce Cunningham Dance Company” >>>
27 października – 16 listopada, Centrum Handlowe Plaza, 1 piętro


 

Spotkania

Spotkanie z Johnem Kingiem,
7 listopada, godz. 20:00, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”, ul. Krakowskie Przedmieście 39

Wykład Bonnie Brooks, „Audience development”,>>>
9 listopada, godz. 18:00, Warsztaty Kultury, ul. Popiełuszki 5

Spotkanie z Anną Finke,
7 listopada, godz. 10:00, Lubelski Teatr Tańca / Centrum Kultury w Lublinie – ul. Narutowicza 32

Lubelski Teatr Tańca Centrum Kultury w Lublinie MinisterstwoKultury i Dziedzictwa Narodowego Urząd Miasta  Lublin Prohelvetia Instytut Francuski w Warszawie Instytut Wloski w Warszawie Ambasada Królestwa Niderlandów Teatr Muzyczny w Lublinie Politechnika Lubelska Akademickie Centrum Kultury UMCS Lublin Plaza Lubelskie Smakuje Życie PGE Dystrybucja S.A. Maik Agencja Reklamowa TVP Lublin Radio Lublin taniec polska Kurier Lubelski Teatralia Teatr