PRASA

Tańczą mistrzowie

Kurier Lubelski, Kultura, 7 listopada 2007

Ruszają IX Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, dedykowane pamięci Conrada Drzewieckiego

IX Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie otwiera dziś spektakl „48/4”. Zobaczymy w nim gospodarza – Lubelski Teatr Tańca. Festiwal cieszy się renomą nie tylko w kraju, ale także na świecie. To także atut Lublina w ubieganiu się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Na scenach w Centrum Kultury i w ACK UMCS Chatka pojawi się 21 teatrów, m.in. z czterema premierami.

– Na otwarcie nowej dekady festiwalu postanowiliśmy zaprezentować tych – dziś już mistrzów – którzy wzrastali razem z nim przez minione 10 lat – mówi Hanna Strzemiecka, twórca MSTT i ich wieloletnia dyrektorka artystyczna, która oddała kierowanie imprezy w ręce swych tanecznych wychowanków z Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, obecnie z LTT – głównie Ryszarda Kalinowskiego i Wojciecha Kapronia. – Jednocześnie spotkania dedykujemy pamięci zmarłego niedawno Conrada Drzewieckiego, wybitnego choreografa, twórcy Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, który towarzyszył nam jako gość honorowy przez pierwsze sześć edycji festiwalu – dodaje.

Dziś w CK otwarcie wystawy fotograficznej ,,Wspomnienie o Conradzie Drzewieckim”.

Przez następne cztery dni festiwalu do niedzieli zobaczymy teatry z Holandii – Ann Van den Broek, Norwegii – Company B. Valiente, Szwajcarii/Francji – Compagnie 7273, Turcji – RemDance/Tugce Tuna Project Company, Serbii – Serbian National Theatre, Chorwacji – Sodaberg i Rumunii – Vava Stefanescu, ze spektaklami twórców, którzy pojawili się na światowej scenie w ostatnim dziesięcioleciu, wnosząc nowe, nieznane dotąd w Polsce spojrzenie na teatr tańca.

Będą też prezentacje ,,Polscy artyści tworzący za granicą” z udziałem Anny Majcher (Holandia), Dawida Lorenca (Belgia) i Wojciecha Mochnieja (Kanada), jak również nowy cykl ,,Solo Projekt”. Całość teatralną dopełnia siedem grup polskich z Bytomia, Poznania, Wrocławia, Warszawy i gospodarze – Lubelski Teatr Tańca oraz Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej. Festiwalowym spektaklom towarzyszyć będą Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego, a także seminaria edukacyjne, Kino Tańca – projekcje filmów pełnometrażowych i dokumentalnych poświęconych tej sztuce, spotkania z artystami oraz otwierana jutro w Chatce Żaka wystawa, stanowiąca pokłosie II Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego ,,Taniec – energia ciała i wyobraźni”.

CONRAD DRZEWIECKI

Był dobrą duszą Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca. Zaprzyjaźniony z ich twórcą Hanną Strzemiecką, przyjeżdżał na nasz festiwal przez sześć pierwszych edycji, udzielał dobrych rad, uczestniczył w warsztatach i pozostawał najwyższym autorytetem, z którego zdaniem na temat tańca należało się liczyć. Był wybitnym tancerzem i choreografem, a przede wszystkim twórcą założonego w 1973 r. Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego, dzieła prekursorskiego. Jako solista święcił triumfy m.in. w balecie Opery Poznańskiej, Ballet de Paris, Balecie Ludmily Czeriny. Prace choreograficzne realizował także poza Polską – w Amsterdamie, Hawanie, Berlinie, Malmoe, Pradze. Inspirację do swych legendarnych dziś baletów czerpał ze zdumiewająco różnych źródeł, jak Biblia („Odwieczne pieśni”, ,,Stabat Mater”), historia i literatura („Pawana na śmierć infantki”, „Epitafium dla Don Juana”), motywy staroperskie („III Symfonia”), rodzime tradycje ludowe i literackie („Krzesany”, „Przypowieść sarmacka”), charakterystyczne zjawiska społeczne i obyczaje określonych środowisk ludzkich („Cudowny mandaryn”, „Les Biches”, „Mars i Flora”), wartości emocjonalne i formalne wybranych utworów muzycznych („Adagietto z V Symfonii” Gustava Mahlera, „Adagio na smyczki i organy”, „Divertimento”). Balet Drzewieckiego, gościł w naszym mieście wielokrotnie, zachwycał i prowokował. Pamiętam do dziś jedną z niewielu (partia do nich nie dopuszczała) polemik pomiędzy ówczesnym oraganem PZPR Sztandarem Ludu i Kurierem Lubelskim na temat „Yesterday”.

LINKI

Serwisy recenzyjne

›  nowytaniec.pl


›  Critical Dance